Even voorstellen…
En toen viel ineens het kwartje, of lagen de puzzelstukjes ineens op hun plek.
Ik kreeg medio 2014 de diagnose ASS, waarschijnlijk Asperger.
Jaren heb ik met het leven geworsteld. Ik was gelukkig, ik had vrienden, relaties, werk waar ik goed in ben, een actief leven. Maar toch leefde ik van burnout naar burnout. Het was bijna een patroon. Elke 3 jaar ongeveer lag ik er even fysiek en mentaal uit. Ik krabbelde er met psychologen en hun EMDR weer bovenop en het riedeltje begon weer opnieuw. Tot 2014.
Dit keer was de burnout heftiger dan normaal. Daarnaast speelde er allerlei andere zaken mee die mij naar intensieve psychologische begeleiding stuurde. Uiteindelijk kwamen zij tot de conclusie: ASS.
Hoe gek het ook klinkt, dit gaf mij rust. Hierdoor kon ik de draad weer oppakken. En besefte ik dat ik maar één draad moest pakken en niet vijf tegelijk. En nu gaat het goed.
Ik werk nu bijna 13 jaar als docent op het VMBO en dit bevalt mij prima. Ik probeer dagelijks het onderwijs te verbeteren door meer en meer de aansluiting te zoeken op de huidige en toekomstige maatschappij. Mede door het juist inzetten van technische hulpmiddelen. Sinds mijn diagnose heb ik (althans zo lijkt het) een betere focus op wat ik kan en wil, lijkt er meer begrip vanuit mijn collega’s en ontstaat er meer rust in mijn leven. Ook in dat van mijn gezin.
Niet alles gaat vlekkeloos, maar we komen er wel.
Op de zeepkist
Ik heb redelijk wat sprekerservaring, waarbij ik voor grote en kleine groepen heb gestaan. Over het algemeen waren dit bijeenkomsten over ICT in het onderwijs, algemene zaken over onderwijs en de toekomst van onderwijs. Waarbij ik altijd de waarom vraag wil stellen en het publiek wil aanzetten tot denken, zonder dat ik daarbij de wijsheid in pacht heb. Eye-openend, interactief en theatraal, zo sta ik voor een publiek.
Wat ik kan toevoegen
Ik wil graag de aandacht leggen op de autistische docenten. Wat onderwijs kan doen met hen, in positieve maar ook in negatieve zin en hoe schoolorganisaties hier hun personeel in kunnen ondersteunen. Daarnaast wil ik graag de voor- en nadelen van digitaliseren van het onderwijs voor autistische leerlingen belichten.